فارس در سال ۹۹ آئینه تمام نمایی از بیم‌ها و امیدهایی بود که مردم در فضای اقتصادی استان دیدند. بیم از کارهای انجام نشده و امید داشتن به وعده‌هایی که برای سال ۱۴۰۰ به آنها داده شده است.
کد خبر: ۹۵۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 23 March 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: سال ۹۹ با تمام رویدادهای خوب و بدش به پایان رسید تا کارنامه اقتصادی استان فارس مملو باشد از کارهای انجام شده و اقداماتی که هنوز به مرحله اجرا نرسید.

در سالی که به جهش تولید توسط مقام معظم رهبری نام گذاری شده بود، به گفته مسئولان فارس نزدیک به ۸۰ هزار واحد اقتصادی مسائل و مشکلات آنان در کارگروهی به عنوان کارگروه رفع موانع تولید مورد بررسی قرار گرفت و به استناد گفته مسئولان صنعت، معدن و تجارت در سال جهش تولید نزدیک به ۴۷ هزار شغل ایجاد شده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان فارس نزدیک به ۸ و هفت دهم درصد است اما با نگاهی به میزان بیکاری در سطح کشور درخواهیم یافت که استان فارس در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مشابه‌ای داشته و نرخ بیکاری در سطح کشور با درصد مشابه‌ای در حال کاهش بوده و فارس نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.‌

یکی از مشکلاتی که استان فارس با آن دست به گریبان شد، کمبودهای گاه و بی گاه کالاهای اساسی بود که مردم را برای تهیه آن به زحمت جدی انداخت. کمبود روغن و افزایش ناگهانی قیمت آن یکی از مواردی بود که مردم استان را دچار مشکل کرد.

کمبود روزانه ۱۵۰ تن روغن در استان فارس

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس در گیرو دار کمبود روغن گفته بود که سرانه روغن مورد نیاز در استان ۲۸۰ تن است و تنها ١٢٠ تن روغن امکان واردات آن به استان فراهم می‌شود اما در کل روزانه ۱۵۰ تن کمبود داریم.

 

او ادامه داد: سرانه روغن مورد نیاز در استان فارس ٢٠ هزار لیتر است و سهمیه اختصاص یافته به فارس نیز تنها ١٢ هزار لیتر بوده است این در حالی است که میزان مورد نیاز روغن در استان فارس بیش از ١٠٠ هزار لیتر است.

۵١ درصد اعتبارات اسناد خزانه اسلامی در فارس جذب نشده است

عدم جذب نیمی از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی نیز یکی از ناکامی‌های اقتصادی فارس بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس گفته بود که یک هزار و ٢٧٠ میلیارد تومان اعتبارات خزانه اسلامی به فارس اختصاص یافته اما ۵۱ درصد اعتبارات جذب نشده است.

بابک دایی در شورای توسعه و برنامه ریزی استان فارس بیان کرد: مجموع اعتبارات خزانه اسلامی که به استان فارس اختصاص یافته است بالغ بر یک هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان آن در استان فارس توزیع شده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات تخصیصی که به بانک‌های استان ارسال و صادر شده است بالغ بر ۶۳۵ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۶۰۲ میلیارد تومان از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی هنوز جذب نشده است.

او با بیان اینکه ٥١ درصد اعتبارات اسناد خزانه اسلامی در فارس جذب شده است، گفت: از ١٨٤ دستگاه اجرایی که دارای اعتبار اسناد خزانه اسلامی هستند تاکنون ٥٦ دستگاه اقدام به جذب این اعتبار از رقم ٣ تا ١٠٠ درصد کرده‌اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس خاطرنشان کرد: ٥٥ درصد از کل تخصیص اسناد خزانه اسلامی در اختیار شرکت آب منطقه‌ای فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که به ترتیب ٦٦ و ٧٠ درصد جذب داشته‌اند.

آزادراه شیراز-اصفهان به سال ۹۹ نرسید

پروژه قدیمی و کهنه آزادراه شیراز به اصفهان که هر سال مسئولان وعده افتتاحش را به سال بعد موکول می‌کردند در سال ۹۹ نیز افتتاح نشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس گفت: محور ایزد خواست به شیراز از پروژه آزادراه شیراز- اصفهان برای افتتاح اولیه در فاز نخست به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حسن نوروزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سه طرح بزرگ در استان فارس در حال اجرا است که نیازمند تخصیص بودجه اند عنوان کرد: یکی از طرح‌های بزرگی که در استان فارس در جریان است طرح آزادراه ایزد خواست به شیراز (محور شیراز - اصفهان) است که در این طرح دولت مکلف به پرداخت ٢ هزار میلیارد تومان اعتبار بود که تاکنون نسبت به پرداخت یک هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان اقدام کرده است.

 

وی ادامه داد: دولت مکلف به پرداخت ٧٠٠ میلیارد تومان دیگر به این پروژه است و وزارت دفاع نیز با توجه به اینکه در این طرح مشارکت دارد مکلف به پرداخت ٩٠٠ میلیارد تومان و تاکنون نیز بالغ بر ٩٨۶ میلیارد تومان پرداختی داشته است اما شرکت عمران صدرا به عنوان یکی دیگر از شرکای این طرح تاکنون هیچ پرداختی نداشته و باید ۴٠٠ میلیارد تومان به این طرح پرداخت کند.

نوروزی تاکید کرد: برای بهره برداری اولیه در فاز نخست این طرح نیاز است تا ۶٠٠ میلیارد تومان اعتبار به طرح اختصاص یابد تا شرایط برای بهره برداری از این طرح فراهم شود این در حالی است که بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته مقرر شده تا انتهای مدت زمان قانونی دولت دوازدهم این طرح به بهره برداری برسد.

٧۵ درصد ارز حاصل از صادرات استان فارس به کشور بازگشت

در کنار این «نشدن» های اقتصادی در فارس، خبر خوب اینکه ٧۵ درصد ارز حاصل از صادرات استان به کشور بازگشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: ٧۵ درصد از ارز حاصل از صادرات توسط فعالین اقتصادی استان به کشور بازگشته است.

حمیدرضا ایزدی ظهر در آئین گرامیداشت روز صادرات بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه با وجود داشتن بسیاری از شرکت‌های دولتی نتوانستند نسبت به تأمین مایحتاج مورد نیاز کشور اقدام کنند این در حالی است که بخش خصوصی توانست از این ظرفیت استفاده کرده و در راستای تأمین نیاز کشور اقدام کند.

وی تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده بالغ بر ۷۵ درصد ارز حاصل از صادرات توسط فعالین اقتصادی استان فارس به کشور بازگشته این در حالی است که مابقی این ارز نیز در حال بازگشت به کشور است.

ایزدی تاکید کرد: با توجه به میزان فعالیت فعالین اقتصادی استان فارس تاکنون هیچ کارت بازرگانی توسط سازمان صنعت معدن و تجارت تعلیق نشده و فعالین اقتصادی در حال فعالیت هستند.

صدور ۱۷۵ پروانه کاربرد علامت استاندارد در فارس

در عین حال مدیر کل استاندارد استان فارس نیز اعلام کرده که در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۷۵ پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان فارس صادر شد.

مرتضی رهنما با اشاره به عملکرد ۱۱ ماه گذشته این سازمان گفت: طی این مدت ۱۷۵ پروانه کاربرد علامت استاندارد، ۲۸ درصد پروانه‌های صادره تشویقی و ۴۰ پروانه کاربرد نشان حد مجازآلاینده‌ها در محصولات کشاورزی است.

وی تصریح کرد: در این مدت ۱۰۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد تمدید شد.

رهنما گفت: در این مدت واحدهای تولیدی و خدماتی استان فارس بیش از ۴ هزار بار مورد بازرسی و ارزیابی کارشناسان اداره کل استاندارد فارس قرار گرفته و بیش از ۳ هزار و ۱۴۰ نمونه محصول تولیدی به صورت تصادفی از خطوط تولید و انبارهای واحدهای تولیدی نمونه برداری و مطابق استانداردهای مربوطه در آزمایشگاه‌های همکار استاندارد فارس مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

پتروشیمی‌های فارس هنوز اندرخم یک کوچه

پروژه‌های پتروشیمی استان فارس در سال ۹۹ نیز وارد فاز جدیدی از وعده‌ها شد.

نماینده‌های مجلس در سال جدید با وعده تجمیع کردن این واحدها ادعا دارند که موانع ساخت را از پیش رو برداشته‌اند.

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  گفت: با توافقاتی که میان دو شهرستان جهرم و فسا صورت گرفته مقررشده تا پتروشیمی‌هایی که قرار بود در این دو شهرستان ساخته شود در محلی که مرز دو شهرستان است احداث شود.

حجت‌الله فیروزی بیان کرد: منطقه «گره بیگان» مرز میان دو شهرستان جهرم و فسا است و به خوراک پتروشیمی‌ها نیز دسترسی مناسبی دارد ازاین‌رو با توافقاتی که صورت گرفته قرار است محل ساخت پتروشیمی دو شهرستان فسا و جهرم باشد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: با همکاری سرمایه‌گذار این طرح بزرگ صنعتی که قرارگاه خاتم‌الانبیاء است مقررشده تا ساخت و اجرای عملیات عمرانی این طرح صنعتی به‌زودی آغاز شود. این در حالی است که پیش‌تر سرمایه‌گذار راغب بود این طرح‌ها از استان خارج‌شده و در محلی که فاصله کوتاه‌تری تا عسلویه دارد احداث شود اما با پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع ملغی و عملیات ساخت پتروشیمی‌های جهرم و فسا به‌زودی آغاز خواهد شد.

در خصوص شهرستان‌های فیروزآباد و داراب نیز تأکید بر اجرای پروژه در محل انتخاب‌شده است.

اما این وعده‌ها و طرح‌ها در سال ۹۹ رنگ اجرا به خود نگرفت تا مردم برای سال ۱۴۰۰ انتظار تغییر اساسی در این طرح‌ها باشند.

فارس در سال ۹۹ آئینه تمام نمایی از بیم‌ها و امیدهایی بود که مردم در فضای اقتصادی استان دیدند. بیم از کارهای انجام نشده و امید داشتن به وعده‌هایی که برای سال ۱۴۰۰ به آنها داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار